Egyszer fent, máskor lent – Miért is változik a rangsorolás?

Talán az egyik kérdés, amely legtöbbet foglalkoztatja a keresőoptimalizálás és SEO (Search Engine Optimization) művelőit: miért is változik folyamatosan az egyes kulcsszavak rangsorolása? Nem könnyű a válasz, hiszen a besorolás számos tényezőre vezethető vissza. Néhány dolgot azonban biztosan, vagy legalábbis nagy valószínűséggel állíthatunk ezzel kapcsolatosan. Mostani cikkünkben ezeket a megállapításokat gyűjtöttük össze.

1) Normális jelenség a rangsorolás folyamatos változása

Tetszik vagy sem, de a SEO világában a keresőmotoroknál – főleg a Google-nél – elért rangsorolás rendkívül fontos tényezőnek számít. Különösen igaz ez az első 20 helyre, hiszen számos kutatás igazolja, hogy a felhasználók többsége e találatok közül fog választani. A legtöbb honlap tulajdonosnak a siker egyik fokmérője, hogy adott kulcsszóra vagy kulcskifejezésre nézve hányadik helyet is sikerült elérni a keresési eredmények találati listáján.

Megszokhattuk, hogy a keresőoptimalizálás világában egyetlen állandó tényező: a folyamatos változás! Miért is lenne ez másképpen, „kicsiben”, vagyis az egyes kulcsszavak szempontjából?! A témával kapcsolatos kutatás, valamint honlap elemzés kimutatta: egyáltalán nem számít szokatlannak, avagy természetellenesnek a rangsorolás 4-5 vagy akár 6 helyet történő változása. Főleg akkor nem, hogyha honlapunkon sokféle terméket kínálunk. Például előfordulhat, hogy az általunk forgalmazott nadrágok 3 hellyel előrébb kerülnek, ám ezzel egy időben a nyugtató teáink 4 helyet, míg a konfliktuskezelési könyveink 7 helyet visszaesnek. Ebben azonban nincsen semmi szokatlan, tehát semmi értelme pánikba esnünk. (Különben is a kétségbeesés rendszerint fatális hibákhoz, vagy ami még rosszabb a tiltott, feketekalapos SEO használatához vezet.)

Egyszóval: ahogyan számos más gazdasági vagy egyéb jelenség esetében, itt is a tendenciát kell figyelembe vennünk. Cselekedni tehát csak akkor szükséges, hogyha több termékre vagy termékcsoportra nézve trendszerűen romlott a besorolásunk.

2) A felhasználókat érő hatások változtathatják meg a keresési szokásokat.

Mint számos esetben, a keresőoptimalizálásnál is a siker titka: olvassunk a sorok között! Próbáljuk a rangsor adatok mögé pillantani, s megérteni az elért siker, vagy kudarc valódi okait. Kétségtelen, hogy nem lesz könnyű dolgunk, hiszen a SEO (Search Engine Optimization) művészete sok ismeretlenes egyenlet.

Nem csak a mi oldalunk, hanem a Google, a konkurencia, sőt a felhasználók viselkedése is változik. Természetesen mindegyik fontos tényező, a végső szót azonban úgyis azok mondják ki, akik keresik az oldalunkat, vagy inkább más oldalakat preferálnak, azaz: a felhasználók!

Viselkedésük nagymértékben függ attól, hogy adott témával kapcsolatosan milyen hatások érik őket. Például elképzelhető, hogy adott terméket forgalmazunk, majd egy újonnan kijött film egyik jelenetében erről a termékről fog beszélni a főszereplő. Ami, máris módosíthatja, a keresi szokásokat. Felhasználóink rögtön új hatásokra, impulzusokra fognak vágyni – például nem szöveges tartalmakat, hanem YouTube videókat keresnek. Ebből következően nekünk is változtatnunk kell az eddig folytatott keresőoptimalizálási stratégiánkon.

3) Ne csak a rangsorolás változását vizsgáljuk!

Honlapunk eredményességének mérésére a rangsorban elfoglalt helyünkön túl számos mutatószám létezik. Közülük a két legelterjedtebb az úgynevezett ROI-mutató, valamint a konverziós ráta.

Eredetileg a ROI-mutató (Return On Investment) pénzügyi mutatószám volt, de ma már a keresőmarketingben is használják a weboldal teljesítményének értékelésére. Jelentése hasonló, mint a cégek esetében, vagyis megmutatja, hogy a befektetéseink milyen mértékben térülnek meg. Például a fizetett hirdetések esetén számszerűsíthetjük, hogy egy felhasználói kattintás hány forintba került.

Másik ilyen mérőszám a konverziós, más néven átkattintási ráta, amely megmutatja, hogy a weboldala érkezők hány százaléka vásárolt valamit. Természetesen a konverziót vizsgálhatjuk tágabb értelmezésben is. (Például, nem csak a megrendelést, hanem a honlap tulajdonosával történő bármilyen kapcsolatfelvételt vagy a hírlevélre való feliratkozást, netán az aloldalak megtekintését is konverziónak tekintjük.) A különböző SEO szakirodalmak szerint a konverzió elfogadott értéke 3-5 % között mozog. Jellemzően a 3 százalékos érték alatt érdemes megfontolni, hogy újragondoljuk a honlap és linképítéssel kapcsolatos elképzeléseinket.

4) Nézzük hosszú távon az eredményeket!

Van egy mondás, miszerint: „Ha fát ültettél, türelemre van szükség. Nem húzhatod ki naponta a földből, hogy megnézd, mennyit nőtt a gyökere.” Ez a bölcsesség a keresőoptimalizálásra is illik. Tudomásul kell vennünk, hogy a SEO nem rövidtávfutás, vagyis az eredményeket csakis hosszú távon érdemes vizsgálnunk. Persze, megnézhetjük napról napra, vagy hétről hétre is, hogyan változott a rangsorolásunk. Vegyük azonban figyelembe, hogy – ahogy már a korábbiakban említettük – az adott oldal rangsorolása gyorsan változhat. Ellenkező esetben a várt eredmények elmaradása miatt csak frusztráltak leszünk, és a rövidtávon csekély megtérülés miatt valószínűleg fel fogjuk adni a keresőoptimalizálási törekvéseinket. Nézzük inkább féléves vagy akár éves időtávra a rangsor adatok változását. Ha pedig ilyenkor azt látjuk, hogy most több kulcsszóra nézve rendelkezünk jobb rangsorolással, mint előtte, akkor érdemes folytatnunk az adott SEO stratégiát.

Minden jog fenntartva, seohun.hu a SEO magyarul…

Bookmark and Share