Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Google. A keresőmotor ugyanis az év elejétől már jobban figyelembe veszi a honlap mobilváltozatát, mint az asztali verziót. Jelenleg a weblapok több mint felénél alkalmazzák a mobil-első indexelést.

Habár ezt a projektet már évek óta tervezték, de az csak most jutott el a megvalósításáig. Először 2016-ban ismertették részletesen hogyan is működik a keresési index. Jelenleg pedig a Google az oldalak indexelése, valamint a strukturált adatok megértése kapcsán egyértelműen a tartalom mobilon megjelenő verziójára helyezi a hangsúlyt, azaz ezt fogja megjeleníteni a keresési eredmények között is.

Roppant egyszerűek a változás mögötti érvek. Miközben a Google keresőjét a felhasználók többsége már valamilyen mobileszközről, nem pedig az asztali számítógépről éri el, addig sok webhelytulajdonos még mindig az asztali verzióban gondolkodik az oldala fejlesztése kapcsán.

Ma már létezik a mobileszközökre kifejlesztett ún. érzékeny webdizájn, ám ennek elterjedése előtt sokan külön honlapot hoztak létre a mobilról kereső felhasználók számára. Ez utóbbi oldalak azonban egyszerűbbek és kevésbé informatívak voltak. Azok a felhasználók, akik ugyanúgy a Google kereső oldaláról jutottak el ezekre az oldalakra, így nem tudták elérni a keresett információkat, csak akkor, ha az asztali gépről is beléptek.

Pontosan ezért a Google 2017 decemberében elkezdte áthelyezni a hangsúlyt az ún. mobil-első indexelésére. A tavalyi év elején ajánlották, hogy a weboldalak legjobb gyakorlatként kövessék a mobil-első indexelést, valamint megjegyezték, hogy a weboldalak mobilverzióját előnyben részesítik a gyorsan betöltődő Google AMP oldalakhoz képest.

A mobil-első indexelésre áthelyezett weboldalakról a Keresési Konzolon keresztül – üzenet formájában – értesítést küldenek. A holnaptulajdonos így láthatják a Googlebot okostelefon verziójából származó megnövekedett látogatásokat, amelyeket a weboldalak mobilverziójának feltérképezése végett hoztak létre.

Termesztésen a Google is próbálja segíteni az átállást. Ilyen az URL ellenőrző eszköz, melynek segítségévek ellenőrizhetjük, hogyan is térképezték fel, illetve indexelték az URL-t az oldalukról. A webhelytulajdonosok ellenőrizhetik a szervernaplóikat is, ahol nyomon követhetik a Google bot Okostelefon kapcsán felmerült, megnövekedett igényeket.

Mostanság, a Google szerint az érzékeny webdizájnt nem használó webhelyek két gyakori problémával szembesülnek, amikor megpróbálják őket áthelyezni a mobil-első indexelésre. Egyrészről, vannak olyan oldalak, amelyek nem használnak strukturált adatokat a mobil webhelyeken – még akkor sem, ha különben az asztali verzióban alkalmazzák azokat. Ami ugyanis segítené a Google-t a weboldal tartalmának megértésében, és lehetővé teszi, hogy a keresési eredményekben is kiemelje az oldalak tartalmát.

Gondolhatunk itt  a tudásgrafikon eredményekre, a Google carousel-re (körhinta), valamint minden olyan funkcióra, amellyel a keresőmotor többet képes nyújtani a találati oldalon megjelenő, szokásos kék listához képest.

Másrészről, a vállalat szerint néhány mobil webhely esetében az alt-szöveg is hiányzott a képekről, ami megnehezíti a keresőbot számára a képek tartalmának megértését.

Kétségtelen, hogy a Google a mobil-első indexelés kezdetén még nem preferálta ennyire az érzékeny webdizájn alkalmazását. Igaz, hogy azt mindig is mondták, hogy a mobilbarát tartalom segít „jobban teljesíteni” a mobil keresési eredmények között. Ebből következik, hogy ez már régóta egy volt a sok rangsorolási tényező közül, de nem az egyetlen rangsorolási tényezőnek számított.

Hogy mi lesz azokkal az oldalakkal, amik még mindig nem tértek át a mobilverzióra? A Google erről egyelőre nem nyilatkozott, de úgy tűnik, hogy egy bizonyos ponton hatással lesz az oldal rangsorolására, hogyha az adott oldal nem frissül megfelelően a mobilhálózaton.

Ha tetszett, kérlek oszd meg barátaiddal!